Vraag & antwoord

Hieronder vind je veelgestelde vragen over onze dienstverlening en werkwijze. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op

Wij bieden diensten op gebied HR (ondersteuning), HR software, payrolling, salarisadministratie en ZZP contractmanagement. Check HIER onder diensten en onze zelf ontwikkelde HR software.

Jouw medewerkers zijn het grootste kapitaal van je organisatie. We doen er dan ook alles aan om de zaken goed voor ze te regelen: we leveren een hoog serviceniveau, hebben persoonlijk contact hoog in het vaandel staan en garanderen goed werkgeverschap op het gebied van ontwikkeling, groei en administratie. Bovendien heb je bij Oak alles onder één dak.

Payrolling is het uitbesteden van juridisch werkgeverschap. Hierbij werf je zelf medewerkers, waarbij Oak verantwoordelijk is voor een juiste arbeidsovereenkomst, de salarisbetaling en de overige personeelsadministratie. Wij zorgen voor jouw medewerkers, dus jij kunt zorgeloos ondernemen.

Per dienst hanteren wij een aparte tariefstelling. Bereken HIER de kosten en ontvang je offerte op mail.

Jazeker. Je kunt hier je contactgegevens achterlaten en aangeven wat voor informatie je wilt ontvangen. Ook kun je direct een afspraak inplannen met een van onze adviseurs.

Je kunt je volledig focussen op alles waar jij energie van krijgt. Wij nemen alle administratieve en allocerende zaken op ons. FLO, een gebruiksvriendelijk gebruikersportaal op maat, biedt optimale ondersteuning voor alle operationele taken. Ook krijg je een vaste accountspecialist die dagelijkse ondersteuning biedt en die je begeleidt tijdens de opstart van de samenwerking.

Je hebt bij Oak de keus om zelf juridisch werkgever te worden, of samen met ons het werkgeverschap in te vullen. In elke vorm bieden wij de ondersteuning die nodig is op gebied van (voor)financiering, medewerker administratie en debiteuren(beheer). Lees HIER meer over onze mogelijkheden.

Wij nemen onder andere de volgende zaken uit handen:

  • Voorfinanciering van salarissen em marge
  • Afdrachten van premies en verzekeringen aan de Belastingdienst
  • Facturatie aan eindklanten
  • Debiteurenbeheer en creditmanagement (verzekeren van klanten)

Automatisering van de contract- en medewerkera dministratie

Lees HIER meer over welke diensten wij bieden voor jou als intermediair.

Zowel klanten als flexkrachten kun je binnen één minuut aanmelden in je persoonlijke klantportaal van Oak.. Binnen twee uur is een klant actief in het systeem en kun je plaatsingen aanmaken. Alle klant- en medewerkercontracten worden digitaal verstuurd.

Ja dit kan. Wij verzorgen tegen een vast percentage van 3% de volledige administratie en facturatie tussen de contractpartijen. Eventuele voorfinanciering voor zzp’ers is tevens mogelijk.

Je krijgt wekelijks een creditfactuur die klaarstaat in je portaal. De marge wordt elke vrijdag uitbetaald.

Creditmanagement is onderdeel van onze backofficedienstverlening. Wij voeren een creditcheck uit bij het aanmelden van klanten; op basis daarvan laten wij weten tot welke limiet je medewerkers kunt plaatsen. Als een klant niet verzekerd kan worden of als er te weinig limiet is, zoeken we met je mee naar andere mogelijkheden. Wij doen er alles aan om jouw klant te kunnen (gaan) bedienen.

In je klantportaal kun je rapportages uitdraaien waarin de resultaten tot op flexkracht- en klantniveau inzichtelijk zijn.

Je kunt bij onze professionele helpdesk terecht voor vragen over onder andere uitzenden en detacheren, cao’s, wet- en regelgeving en HR-kwesties. Ook geven we ondersteuning bij commerciële trajecten, bijvoorbeeld in de vorm van het opstellen van klantoffertes in tekst en beeld.

Als je wordt aangemeld door je nieuwe werkgever krijg je inloggegevens voor jouw persoonlijke gebruikersportaal toegestuurd. Als je je daarmee aanmeldt, moet je een nieuw wachtwoord aanmaken. Vervolgens kun je je persoonsgegevens aanvullen en je ID-bewijs uploaden, waarna je je contract digitaal krijgt toegestuurd.

Oak regelt de salarisbetaling en geeft je de juiste arbeidsovereenkomst. Ook zijn wij het eerste aanspreekpunt als je ziek bent. Wij zijn echter niet dagelijks aanwezig op de werkvloer als je aan het werk bent.

Een goed contract, een goed (maand)salaris, oprechte aandacht, een kleine attentie rond feestdagen en flexibiliteit wanneer jij het wenst. En bovenal: gerichte coaching, training en ontwikkelingsmogelijkheden.

Wij verzorgen onder andere de volgende zaken:

  • We zorgen voor een juiste en stipte verloning: wekelijks, vierwekelijks of maandelijks
  • Het opbouwen van reserveringen voor vakantiedagen (25 dagen) en vakantiegeld (8,33%)
  • Betaling van je loon bij ziekte
  • Pensioenopbouw via StiPP, het ABP, BPF Bouw of ander bedrijfspensioenfonds

Het verstrekken van loonstroken (maandelijks online beschikbaar) en je jaaropgaaf (beschikbaar in februari)

Afhankelijk van jouw ambities en wensen maken we in overleg met jouw leidinggevende een opleidingsplan. We hebben een aanbod van online- en offlinetrainingen op het gebied van communicatie, psychologie (onder andere NLP en mindfulness), persoonlijke effectiviteit en productiviteit (onder andere timemanagement en snellezen). We kunnen desgewenst ook maatwerktrainingen aanbieden.

Je hebt jaarlijks recht op 25 vakantiedagen per jaar bij een fulltime dienstverband. Wil je vakantiedagen opnemen? Vraag dan het gewenste aantal dagen of uren op in je persoonlijke portaal. Naast vakantiedagen bouw je vakantiegeld op. Dit bedrag wordt jaarlijks in de laatste week van mei uitbetaald. Als je contract eerder in het jaar eindigt, worden alle reserveringen automatisch uitgekeerd binnen zes weken na beëindiging van je contract.

Op papier bestaat er geen verschil tussen een freelancer en een zzp’er. Beiden werken zelfstandig. Dat betekent dat je zelf je opdrachten werft, zelf je prijsafspraken maakt en een opdrachtgever geen gezag over je heeft. Als zzp’er profiteer je alleen niet van de sociale zekerheid die je als freelancer wel hebt. Als zzp’er heb je bovendien de verplichting om een KvK-registratie te hebben en een rechtsvorm te kiezen. Daarin verschilt de zzp’er van de freelancer. Wil je meer weten over de mogelijkheden die Oak freelancers een zzp’ers biedt? Neem dan contact met ons op.

Weet je niet of een payroll- of zzp-constructie het beste is? Wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze. Ga na waar jij belang aan hecht:

  • Wil je de zekerheid van een sociaal vangnet met een mogelijke WW-, WIA- of ziektewetuitkering?
  • Wil je wel of geen administratie verzorgen, inclusief debiteurenbeheer?
  • Wil je alles volledig zelf in de hand hebben of vind je het prettig om juridisch in loondienst te zijn?

De Kamer van Koophandel gebruikt drie criteria om te bepalen of je een onderneming hebt die bij de KvK moet zijn aangemeld:

  1. Je levert goederen en/of diensten met de bedoeling om winst te maken
  2. Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor
  3. Je neemt deel aan het economische verkeer

Voldoe je aan die criteria, dan moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De rechtsvorm die je kiest, zoals een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), naamloze vennootschap (nv) of besloten vennootschap (bv), leg je hierbij ook vast.

Als zzp’er ben je een ondernemer. Daardoor ben je niet automatisch verzekerd. Het is natuurlijk wel verstandig om je als zzp’er te verzekeren. Afhankelijk van het type onderneming dat je hebt, kun je voor een van de volgende aansprakelijkheidsverzekeringen kiezen:

  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
  • CAR-verzekering (Construction Allrisk)
  • Vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering
  • Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering

Als zzp’er bouw je niet automatisch pensioen op. Daarom is het verstandig een pensioenrekening te openen en zelf te sparen voor later.

Simpel gezegd: als zzp’er betaal je inkomstenbelasting aan de Belastingdienst. Deze inkomstenbelasting, ook bekend als IB, betaal je over je bedrijfswinst. Deze bedrijfswinst is simpel te berekenen als ‘omzet minus de bedrijfskosten’.

Voordat je inkomstenbelasting betaalt over je bedrijfswinst, heb je recht op extra aftrekposten. Denk hierbij aan de zelfstandigenaftrek (max. € 7.280,00) en de startersaftrek (max. € 2.123,00). Deze belastingvoordelen worden van je bedrijfswinst afgetrokken. Over de bedrijfswinst die dan overblijft, betaal je inkomstenbelasting.

Je hebt bij Oak de mogelijkheid om je factuur direct uitbetaald te krijgen. Dit is een vorm van voorfinanciering: je factuur is nog niet door je opdrachtgever betaald, maar wordt door ons betaald. Om die reden houden we bij voorfinanciering een vaste fee over jouw tarief in.

Meer weten? Neem contact met ons op.